Friday 11 October 2013

pengalaman patah tulang peha

Pengalaman patah tulang peha

Pada 25/9/2013 ,pas balik kerja... aku telah ter accident dengan sebuah kereta vios.. akibat kemalangan itu, peha aku patah.. patah tulang ni teramat ler sakit!! tunggu ambulan datang rasa lambat... perjalanan ke hospital terasa lama... dengan terhenjut-henjut ambulan tu, kaki aku lagi sakit...
Rasa sakit nak beranak pun tak seteruk macam sakit patah tulang ni..wuahhhh...

Tulang peha aku patah...
Tulang peha atau thighbone adalah tulang terpanjang dan terkuat dalam tubuh badan kita..
Tulang peha atau nama payahnya femur..




Jenis-jenis patah tulang peha ( types of femoral shaft fractures)


1) patah melintang (transverse fracture)
2) patah  melingkar (spiral fracture)
3) patah serong (oblique fracture)
4) patah remuk (comminuted fracture)
5) patah terbuka (open fracture)



Rawatan patah tulang

1- External fixation










 2- Intramedullary nailing

 




3- plates and screws




Aku punya rawatan ialah no.2.. Doctor yang buat macam tu.. kita bukan diberi pilihan pun..(mgkn doctor ada bagitaw kot kat laki aku) operation nak bubuh besi dalam tulang tu mengambil masa 2jam... masa operation kita akan diberi ubat bius. Jadi tak rasa sakit langsung pun. Celik mata, dah ada kat katil pn.. Ada orang kata selepas ubat bius hilang, kita akan rasa sakit, tapi aku tak rasa sakit langsung pun. Cuma rasa sakit masa nak duduk, nak berjalan, kalau gerak kaki pun sakit..Kalau duduk baring jer kat katil tu, tak ada rasa sakit pun...
rawatan no.2 ni nanti, besi tu nak kena bukak buang plak...huhu...tapi lambat lagi..doctor kata kalau cara no.2 ni, kita akan cepat baik..tempat jahit pun tak besar..doktor kata dalam 6minggu dah boleh jalan...(ada org pas MC 3bln, dah blh p kerja... aku kalau boleh nak MC sampai 6bln!)

 

96 comments:

  1. 65 minggu?? lama tu..awak pkai jenis rod eh..kos dia brapa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh salah taip plk...hehe..6mgu jer..
      saya p hosp private sbb ada insuran..
      semua total dkt 11K..

      Delete
    2. Assalam.maaf nk tanya.. dh buang ke besi tu.sy pn ada besi dlm tulang peha.dulu doc ckp kt fmly sy besi tu kekal.tak blh di buang.dh 10thn besi tu dok dlm tulang.

      Delete
    3. Haa sma aku mcm hg jgk tk buang tpi bleh jln brapa bulan da hg dlu?

      Delete
    4. Sy dah 11 thn besi n skru masih ada LG.. Doc ckp blh pakai sampai mati klu nak buang pun blh tp sy xbuang

      Delete
    5. Saya hampir 3 bulan kemalangan patah peha dan betis..masaalh sekarang kaki x boleh lipat ..hanya 70 pratus..huhu.fisio x skip..jln pakai tongkat..tunggu xray 1/11/20 ni macammana

      Delete
    6. Saya pun patah peha dan betis 11/11/20 akan datang genap 2 bulan saya kmlangan.kaki saya boleh lipat 80% lagi sejengkal je nak lipat penuh.lutut masih sakit rasa ngilu sengal2..saya tggu 11/11 untuk xray nak tengok perkembangan tulang saya.

      Delete
    7. awak dapat berjalan ke lepas operate tu?

      Delete
  2. Obat Herba PATAH TULANG Dan NYERI SENDI.
    GAMAT EMAS mengandung lebih banyak kolagen sebagai bahan perekat tulang, glukosamin dan kondroitin sulfat yang berguna merangsang pertumbuhan tulang rawan, memperbaiki jaringan tulang rawan yang rusak dan gangguan persendian. Sangat efektif untuk mengobati patah tulang dan nyeri sendi. Harga Rp. 212.500,- (70 Kapsul). Jl. Hankam 62 Ragunan JakSel. Telp. 021 - 710 85 910 / 0856 910 910 09 (SMS OK). http://faneliaherbs1.wordpress.com ; faneliaherbs@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. Assalam ,aduh mesti sakit tulang patah kan ?Takpelah pengalaman kan ?Hehe ..
    Mungkin ada yang belum tahu Cara Mengatasi Tulang Patah Dengan Selamat ,ataupun anda boleh juga whatsapp saya (+60107096284 Aini) untuk mengetahui tentang cara yang selamat merawat masalah tulang patah anda .:)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum saya mash mengalami tulang peha patah 11/3/2013 ahad
    sampai sekarang tulang besi yg dipeha sy mash tak dikeluar kn sbb seram x dpt bjalan nty, boleh ke slpas 2thun nk cabut besi to? mintk padangan, 0123528259 terima kash ,

    ReplyDelete
  5. Mak aihhhh.... tulang patah bahagian tu, ade luka luaran tak?

    ReplyDelete
  6. aduhhh ngeri..ngilu pulak rasa.Saya ada pengalaman jaga suami yang patah tulang, suami exciden patah tulang pinggul.Pergerakan memang terbatas, berkerusi roda, sampaikan mandi dan buang hajat pun saya yang urus hampir 6 bulan terlantar,
    Alhamdullilah akhirnya kini suami sudahsembuh dari patah tulang sepenuhnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis berjln normal atau senget2 x sis..sya pon oprtion bhgian tu tkut lk nty jln xmcm sellu😔

      Delete
  7. Saya baru 1 minggu lepas operate masuk besi kat peha dan ada open fracture. 11 jahitan jarak 1 inci setiap satu. Belum boleh bengkok 90° lagi. Tapi degil dah bertatih. Sebab susah la dalam tandas nak guna wheelchair. Tangan pun pasang ariel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalammualaikum.. Saudara2, bagaimana keadaan saudara2 skrg? Dah sembuh? Kaki boleh bengkok mcm biasa tak? Sebab saya juga mengalami kemalangan yg sama kecederaan nya spt saudara..dah 4bulan,dan masih tidak Di bengkok kan kaki lagi

      Delete
    2. Slm mirnawan. Boleh x bgthu mcmna nknkrgkn sakit dibhgn tgh bwh oeha kt femur tu. Sbb ank sy pn open fracture jgk. Dia slalu rasa sakit brdenyut2 kt otot myb kejang ke tegang ke x thu nk ckp. Ada cara yg boleh krgkn sakit selain pain killer diclofenac

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Kna bayar x klau nk buang besi hospital krjaan

    ReplyDelete
  10. Suami sy pun patah tulang pehe.. Masuk 4 mnggu .. Rase nye brpe lame tempoh nk boleh berjalan tu ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya patah peha tahun lepas..
      5 bulan baru kuat berjalan guna tongkat..
      Bulan ke 7 bertongkat 1..
      Selelas 8 bulan accident baru lepas tongkat..
      Tapi sekarang dah Setahun 2 bulan jalan masih tak cantik lagi😔

      Delete
    2. sye pun patah tulang peha masuk besi dalam tulang,tempoh 3bulan bru boleh jalan..buat keje berat xboleh..sye dah pakai 13tahun dan dan sye dah cabut besi..skang dah ok cuma ada slack skit je..selagi besi ada nnt lama kelamaan ia akan sakit hingga xboleh bergerak disebabkan radang peha slu sehari dua bru ok blik..kje berat atau berdiri lama mmg xboleh ada effect..kje cabut besi dlu bru semua effect ni xde

      Delete

  11. Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yg mengambil penawar dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal, tetapi rawatan hospital jgn lari,tetap wajib diteruskan,kedua2 rawatan amat bermanfaat.

    Boleh hubungi terus pengasas dia & cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2 👉🏼 En Mohd Zuhairi- 017 468 7570

    2)Dah ramai yg merasa kesan yg positif dengan penawar beliau yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil,walaupn bahan semulajadi tetapi penawarnya mpunyai kesan yang pantas.
    Sesuai juga untuk penyakit kanser yg sudah merebak disamping rawatan hospital👍🏻

    3)Pencipta penawar jus ini dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh merasa kesan yg baik,yg sembuh selari dgn rawatan doktor,penawar yg amat menyokong penyakit berat dan ringan.

    4) Selain drp penyakit kanser pon blh juga mengambil penawar semulajdi ini sbg rawatan alternatif yg mnyokong dlm proses penyembuhan spt penyakit:
    - Denggi &Kencing Tikus( Ada testimoni
    Batu Karang, Gastrik, dimana pesakit minum jus & rawatan doktor, ada kesan dalam 3 hari)
    - Gout, Kencing Manis (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit)
    - Masalah Keputihan
    - Darah Tinggi
    - Buah Pinggang

    5) Jus ini berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit

    -Sy share mlalui
    pgalaman sy sdri yg mengikuti pkembangan pjuang2 kanser ni,sy sdri pon gna produk dia (penawar jus) dh 3thn.

    Jdi skg ni sy rsa perlu share brita ni buat smua spaya msih ade hrapan bg mreka yg tcari2 pnawar smpingan bg pyakit knser yg tpat .disamping itu TDAK MENGABAIKAN RAWATAN DOKTOR ANDA YA.💪🏼

    Nnti klau nk ikhtiar dgn pnawar beliau, dan sdah mcuba ,blh la join group whatsApp pjuang2 knser,bleh la knal2 psakit die yg dh smbuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Knan UITM, knser pyudara stage 4.
    Skg dh shat wlaupun prnah diberitahu doktor yang beliau hnya mampu btahan stahun sj utk hdup.setia dgn pnawar khusus en. zuhairi ini.
    Beliau mngarang sbuah naskah/buku yg mgisahkn pngalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sbg slah satu rawatan alternatif selari dengan rwatan doktor (nk buku nti blh order)
    ~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr knser. pnawar jus ini diambil selari dgn rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Lymphoma stage 4 skg dh sembuh
    Guru nya mberitahu beliau x prnah nmpak sperti pengidap knser tahap 4, krana sntiasa nmpak cergas dngan pgambilan jus yg mmberi tnaga dan mrawat.Beliau mngambil pnawar jus ni dr knser thap 4 shingga smbuh tnpa mninggalkn jus dan rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Nani Faiza - knser Usus Thap 4 dan tlh mrebak ke hti, setia mrawat dgn penawar jus ini tnpa ptus asa,skg dh hmpir smbuh spenuh nye. sel knser sdah tiada.
    ~~~~
    Dan ramai lg yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna penawar jus ini,ini kenyataan bkn rekaan.nti blh pm sdri testimoni2 td tu ye😉

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri ok👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570

    💐Yg penting ramuan penawar jus semulajadi ini MAMPU DIBELI dan
    In sya Allah mujarab mudah mudahan aaminn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah kalo KKM ckp produk ni bagus. Pasti dibeli nanti

      Delete
  12. Note:
    SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN&
    • Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
    • mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
    • mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

    SUMBER KALSIUM
    • Menambah kalsium pada tulang
    • Menguatkan semula tulang

    KENCING MANIS
    • Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

    • Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
    • Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

    •Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
    • Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

    • Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

    info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
    -Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

    Order: CALL,WhatsApp @
    Encik Mohd Zuhairi -
    017468 7570

    #sharepadayangmemerlukan


    ReplyDelete
  13. Assalam saya pernah patah kaki awal tahun lepas ,selepas 3 bulan dah baik tapi jengkut2 sikit lha . Skrg saya tetiba rsa sakit bila berjalan macam sewaktu baru nak baik dulu ..Ad pencerahan x tntg ni ?

    ReplyDelete
  14. Salam. Saya baru lepas operation fructure femur. Dalam kategori nombor 3 kat atas. Tak sakit masa kat hospital d beri ubat sakit walaupun tak sakit. Tp lepas discharge, try gerak kan lutut terus bengkak sakit n takleh bengkok macam firat time bengkok. Kalau boleh nak sembuh sangat sebab nak pergi kerja nak bantu Mak Ayah. Sekarang hygiene saya jaga sendiri mandi snediri. Taknak susahkan mereka. Mohon ada yang sudi bantu atau guide saya untuk sembuh. Doakan saya ya :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam dik..SM nasib dgn akk..baru 5 mggu discharge..hrp cptph jln.. ank2 rindu akk YG dulu..mak abh pun xsehat...inipun DLM proses perceraian SBB suami gtau xmmpu NK tanggung Kos prubatan akk.. ajmal lazimi BC Bismillah 5..tiup kat tgan sapu satu badan niat CPT pulih.. InshaAllah

      Delete
    2. Akhmar. Saya nak tanya pengalaman awak. Boleh awak ws saya tak. 0177984647. Saya betul betul memerlukan orang yang berpengalaman patah kaki nii

      Delete
    3. Boleh ws saya jugak. Baru lepas sehari operate. Allahu akbar. Nak mintak tips

      Delete
    4. Boleh ws saya jugak tak. Baru lepas operate femur. Allah je tau seksa nya astagfirullah

      Delete
  15. Salam, saya operation 6/4/19 . patah tulang peha juga . Cara operate saya number 2 . lutuh baru boleh bengkok 95° .Agak2 berapa lama baru saya boleh berjalan ye ? saya student 1/7 dah start next sem 😞 ada apa2 tips ke tak ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah kita Hmm
      sy opration 23/5. 1/7 ni next sem jgak 😭

      Delete
    2. Salam dik..akak accident 21/1/18
      Ligamen lutut putus..88 hari tak boleh bengkok..pergi berurut nampak ade perubahan demi perubahan..banyak kali urut..dah boleh bengkok skit, baru doc lepas bagi pakai tongkat..raya July'18 dah pakai tongkat satu..Sep'18 dah masuk kerja semula..sekarang Oct'19 terbanyak jalan..terus sakit kaki ni..

      Delete
    3. Boleh wasap saya x nk tanya pengalaman 0175660536

      Delete
  16. Salam, saya operation 6/4/19 . patah tulang peha juga . Cara operate saya number 2 . lutuh baru boleh bengkok 95° .Agak2 berapa lama baru saya boleh berjalan ye ? saya student 1/7 dah start next sem �� ada apa2 tips ke tak ye ?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum,saya baru kena 26/5/19.patah tulang peha. Cara operate
    Numbor 2.lutut sye boleh bengok 1bulan lebih. 95%..samapi sekarang.. 27-8-2019 nak masuk 2 bulan...kaki masih tak blh jejak tanah lagii..sbb kaki blm pulih sepenuhnya...bulan 9 terus masuk kerja.. Doktor ckp...da 3 bulan da blh kerja.. Hihihi

    ReplyDelete
  18. salam

    saya kemalangan april 2017
    patah 6 bahagian anggota sebelah kanan.
    kaki pun dah kurang 1cm.

    hingga kini semua bahagian yg patah dah sembuh
    cuma bahagian buku lali yg patah teruk bernanah semula.Saya dinasihatkan oleh doktor untuk buang besi tapi saya menolak.
    Saya ingin nerawat cara tradisional untuk penyembuhan luka dibahagian tulang buku lali yang pecah.
    Ada sesiapa tak pernah mengalami situasi saperti saya?
    mohon kongsi

    saya trauma masuk bilik pembedahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  19. ���������� ������ ������ �������� �������� ���������� ������������ ���� ������������������ ������ ������..������ ���� ���� 0173869143

    ReplyDelete
  20. aslkm..saya punya no.1..besi LRS..maintenance pn payah hari2 kena cuci..nasib baik isteri nurse..klu x jenuh hari2 kena g klinik cuci luka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zam wassap sy.. kes kita sama.. 0174621202

      Delete
  21. sya excident bulan 1.4.2019...sekarang dh bulan 12.2019..masa bulan 6.2019 sya operation mcm gmbr no 1,sb besi sblm ni doktor kata xblh nk tampung peha sya.. gantikan gan besi yg lebih besar.. kiranya ni kali kedua operat paha patah..masa tu dah tulang peha dah kena potong 3cm..dlm tempoh tu elok je keadaan sya... masa ada appoiment 11.12.2019,xray tgk tulang paha bengkok pulak... dktr kata mgkn ada operation lg.. tktlah tkt tulang paha kena potong lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zam..wassap sy.. kes kita sama.. 0174621202

      Delete
  22. Salam semua. 25th Dec 19 genap da 1 bulan. Paha msk besi sbb femur spiral fracture #2 kt atas. Na tahu mcmna mengatasi skt na bengkok kn lutut na try ddk antara 2 sujud xdpt lg. Bkh wassap saya 0168264078 utk share mcmna na hadap benda patah paha ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya sma mcm abg,tpi bang bleh jln ka solat smua normal kaa or ats krusi

      Delete
  23. Nak tnye , kaki boleh jalan mcm biasa bila ya? And jalan dah boleh jalan lurus tak ?

    ReplyDelete
  24. Nak tanya besi tu boleh jual semula ke pada pihak hospital ? Sebab saya dah cabut besi tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak buang besi tu boleh jalan trus ke atau kene bertongkat? Husband plan nk buang besi kt buku lali dia. Nk tahu boleh jalan ke x lepas buang besi

      Delete
  25. Salam.. Sy juga mengalami patah tulang peha jenis 2.pd thn lepas bln 9 skrg dah boleh jln tp xkuat, plahan lahan sj..bila doc kata boleh pijak penuh blik rumah sj start bjln Dan sy boleh bjln hya bthn 4 hr sj sbb sakit lutut and otot betis. Sy pkai tgkat semula.. Hrni dh bleh lepas tgkat sikit..alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak masukkan besi dlm peha ke?

      Delete
    2. Salam fazha ahmad, nak tnya berapa lama awak baru dapat pijak kaki, saya pon patah tulang peha kanan dh 5 bulan, nak tanya sakit tak masa kali pertama nak pijak lantai tu

      Delete
  26. Sahabat smua...sy eksiden pada 11.1.2019,skrg dah bulan 2 so dah setahun lebih tulang sy masih blom bercantum...bulan 1 first operet pakai besi mcm antena tu,bulan 5 tukar plak pakai lizarof,bulan 12 bukan lizarof pakai besi biasa je,dan mingu lepas doktor buang smua besi dan kata bulan 7 bru ada kosong utk operet masuk besi dalam peha plak...masalahnya skrg lpas bukak smua besi kat peha ni nak bergerak langsung xbole,sakit sgt....sakit dalam tulang,xbole nk ckap dgn kata2...ada x petua nak cepatkan pertumbuhan tulang,sy bru try makan pil angsa patah tu,kesan nya x nmpak lg
    ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pn masih belum bercamtum. Kalau awak ada petua boleh wssap sy. 0139609362

      Delete
    2. Hai, Assalammualaikim semua, sy pernah mengalami patah kaki, dan sy di operate seperti no 2. Sy juga ada open fracture kerana tulang femur terkeluar dari peha. 1st operation masuk tulang, seminggu lepastu operation masuk besi (seperti gmbr no 2). Lutut mula2 x boleh bengkok sbb bengkak, lepas buat physio, sikit2 lutut boleh bengkok,tp yg boleh buatkan lutut nie bengkok 100% bile sy naik kereta n duduk dibelakang, keadaan lutut yg terpaksa bengkok lama tu yg membolehkan lutut saya terus dpt bengkok 100% n x sakit sampai skang... oh ye, saya excident tahun 2004. Lepas tu 2 tahun tulang saya masih belum tumbuh to dh boleh jln tanpa tongkat. Sy buat operation ke 3 dia private hospital utk amik sedikit tulang pelvis dan letak ditulang yg patah tu...alhamdulillah tulang sy cpt tumbuh. Besi dlm tulang tu masih lg ada sampai sekarang, sy cube utk buang to doctor x berjaya utk buang sbb tulang dah attach dgn besi so sy biar jerlah besi tu sampai skang.So dah hampir 16 tahun sy excident dan besi masih ada dgn saya...

      Semoga korang semua diberi kesembuhan dan cekal yer..

      Delete
  27. Jom semua sahabat2 kita masuk group patah tulang kat fb,bole share banyak benda...

    ReplyDelete
  28. Salam . Saya patah peha open fracture.. mcm no 1 tu.. sesiapa yang kes sama CM sy .. boleh wassap dan call 0174621202 ..boleh kongsi pengalaman semua .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy dah setahun patah peha open fracture tp tulang masih belum bercatum dengan baik :(

      Delete
  29. IBu saya masuk besi kt femur tu,besi tu tercabut 2x.....memang kesian tengok ...3 x masuk bilik bedah...ni doktor letak plastik keras antara 2 kaki supaya x gerak.seksa betul

    ReplyDelete
  30. Salam,saya patah tulang peha kaki kanan, dah sebulan , bila agaknya saya boleh guna tongkat ketiak tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saya lepas discharged tu memang doktor suruh guna tongkat ketiak la, doktor tak suruh awak guna tongkat ke? Atau awak yang tak boleh guna tongkat ketiak tu?

      Delete
  31. Biasa dalam 3 bulan baru boleh pakai tongkat..nk cantik pakai selama 6 atau lebih lagi lama lagi bagus

    ReplyDelete
  32. sy baru accident bulan 4/2020. smggu dok wad n operation no 2 tu.patah peha kiri..hari ketujuh tu pakar da suruh guna tongkat n trus boleh discaj..boleh je guna tongkat cuma jgn tlalu aktif.sy pulak mmg slalu trun naik tngga bilik tgkat atas.bila bisa dia datang..hehehe..sy doakn kita semua sihat sperti sedia kala..aamiinnnn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana tu boleh guna tongkat naik tangga saya jalan rata pun takut. Kaki boleh pijak ke?

      Delete
    2. Macam mana tu boleh guna tongkat naik tangga saya jalan rata pun takut. Kaki boleh pijak ke?

      Delete
    3. Macam mana tu boleh guna tongkat naik tangga saya jalan rata pun takut. Kaki boleh pijak ke?

      Delete
  33. Assalammualaikum,sy eksiden tahun lepas 16/5/2019 balik kje so di sah kan patah tulang peha n operate cara no3 di atas..alhamdulillah kaki boleh lipat mcm biasa cuma jalan x sperti normal sbb tulang kurang 2cm..nk boleh jalan tu amik masa dekat 2bulan la..doc bg pilihan sama ada nk kekalkn besi tu atau cabut balik pun boleh..skg ni rse sengal2 tu ade gak..klu ada sapa2 boleh bg pandangan bagus juga..

    ReplyDelete
  34. Salam. Saya pun patah tulang peha jatuh dari tempat tinggi. Baru 14 hari operation masuk besi. Alhamdulillah kaki dah boleh bengkok skit cuma 3 bulan Dr tak bg pijak. Saya pergi fisio pertama dia ajar cmne nk hilangkan kejang kat betis kena urut selalu otot2 sekitar lututpun kena urut supaya otot2 tak mengeras nanti susah nk bengkok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy xcdent 4/11/2020 hrini bru hri ke 16 oprate msuk besi.. mlm2 jdi lenguh x?

      Delete
    2. Sy xcident 19/10/2020
      Operation pada 27hb
      Discuss pada 30hb

      Sampai skrg xboleh bengkok lg, malam ujung kaki terasa bisa² Ada yg mengalami yg sama x..
      Apa yg perlu buat untuk hilangkan bisa tersebut & membolehkan Kita bengkok kn kaki..

      Doc Ada ckp 6bulan baru boleh belajar berjalan betul ke?

      Delete
  35. Assalaamualaikum.saya patah kedua-dua belah peha pada tarikh 18/9/2020.peha kanan pembedahan letak besi nombor 3.peha kiri pembedahan letak besi nombor dua.rasa lebih selesa peha kiri.peha kanan kurang selesa.saya makan calcium plus dan LiCal Complex keluaran Vitahealth.harap ada perkembangan positif nanti.buat group whatssapp pun bagus juga.boleh kongsi pengalaman dan tanya apa yang patut.ada sesiapa buat ke group whatssapp?tolong beritahu saya nanti.nak masuk.terima kasih.

    ReplyDelete
  36. Sy xcident 19/10/2020
    Operation pada 27hb
    Discuss pada 30hb

    Sampai skrg xboleh bengkok lg, malam ujung kaki terasa bisa² Ada yg mengalami yg sama x..
    Apa yg perlu buat untuk hilangkan bisa tersebut & membolehkan Kita bengkok kn kaki..

    Doc Ada ckp 6bulan baru boleh belajar berjalan betul ke?

    Kalau Ada group whsp invite sy +601115471771

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena buat fisio.in shaa Allah, boleh bengkok.kena tahan sakit dulu masa buat fisio.lama-lama tak sakit.boleh bengkok macam biasa.

      Delete
    2. Mungkin juga 6 bulan.mungkin kurang atau lebih.tengok berapa lama tulang bercantum dengan kukuh.

      Delete
    3. Mungkin juga 6 bulan.mungkin kurang atau lebih.tengok berapa lama tulang bercantum dengan kukuh.

      Delete
  37. Salam nk tya klu kita buh plate kn cara jalan kita norml mcm biasa atau ada senget2 😢😢 opertion kt tulng peha yg bhgian cup dy tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jalan senget sebab biasanya tulang dah tak sama.kurang 2 cm ok lagi.lebih 2 cm,kena pakai kasut khas untuk samakan kaki masa berdiri dan berjalan.

      Delete
  38. Boleh tanya ? Selalunya selepas operate , berapa lama baru keluar hospital ?

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Boleh tanya ? Selalunya selepas operate , berapa lama baru keluar hospital ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak haritu lepas operet 5hari kemudian baru boleh discharge, bergantung pada keadaan kita juga,semoga cepat sembuh

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Kaki kak bengkak selepas kemalangan,tggu bengkak surut baru boleh operet,seminggu jugalah tunggu , klu pasal kos kak claim PERKESO,alhamdulillah PERKESO yg bayar kos bedah

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  41. Kak pun patah kaki kiri masuk besi juga,bulan ni dah 5bulan dah, alhamdulillah kaki patah dah boleh jejak lantai, sekarang masih bertongkat dua lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas operate , berapa hari baru bole pakai tongkat kak ?

      Delete
    2. Selepas 2hari dri hari operet tu kak dah boleh pakai tongkat dah ,jalan loncat2 gitu hihi. Masatu kaki patah xboleh jejak lantai lagi,pas 3bulan baru dpt pijak lantai 30% .. ada apa2 pertanyaan boleh wasap kak 0128312896

      Delete
  42. Saya eksiden 1/11/2020..patah bahagian tengah tulang femur tu dan masuk besi ikut cara yang no.2 tu..doc kata dlm 6 minggu tulang akan start bercantum dah..tapi yang saya ni dah 2 bulan setengah x-ray tunjuk tulang TAK BERCANTUM sikit pun..

    Doc kata kena buat operation untuk baiki balik..Semalam 2/2/2021 doc buat operate buang 1 skru bawah..dengan harapan kedua hujung tulang patah tu jadi rapat dan bercantum...ada sesiapa yang mengalami masalah sama ke?tulang tak bercantum walaupun dah 3 bulan??
    Kalau ada sapa yang pernah jadi macam ni dan tau cara penjagaan tulang boleh tak whatsapp & kongsikan pada sy..018-7760167

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pnh.tapi aku minta tempah 2bulan lagi klau xcantum aku operate.alhamdulilah amal ubat mcm mcm dh baik xjadi operate

      Delete
    2. sedakarang mcm mn keadaan tulang? dah bercantum ke?.sbb sy alami masalah yg sama mcm ni

      Delete
  43. Selalu nya lepas operet . Berapa bulan baru boleh drive ? Berapa bulan baru boleh jejak lantai ?

    ReplyDelete
  44. Bergantung pada bahagian patah.peha mmg lama baik

    ReplyDelete
  45. sy dh sebulan lps operate patah peha. tp lutut masih belum boleh bengkok. bengkok 30% saja. biasa berapa lama tempoh utk berjalan 100% tnpa tongkat ya?

    ReplyDelete